Tid: Onsdag 2. februar 2022, kl. 18.00 – 21.00
Sted: Lillerommen, Vormsund, Nes kommune
Se opptak her
Naturvernforbundet i Nes, Naturvernforbundet nasjonalt, FNF Innlandet og FNF Akershus inviterer til seminar.
Hensikten med seminaret er å synligjøre og aktualisere problemstillinger som følger den nasjonale satsinga på 4 felts motorveier med 110 km/h i timen. Gitt eksemplet E16 Kongsvinger – E6: Får vi den beste framtidige veiløsningen, for lokalsamfunnet og for regionen, gitt overordnede politiske mål? Har lokalpolitikerne og den offentlige forvaltning hendene på rattet, eller er det Nye Veier AS som har full styring?
PROGRAM
Kl 18 – Velkomst og introduksjon
Pernille Hansen, nestleder i Naturvernforbundet
Kl 18:10 – 19:00 Hvem bør bygge vei, hvem bør bygge samfunnet?
Konsekvenser av 4 felt og 110 km/t som veistandard, og om Nye Veier som vegplanlegger og utbygger
Harald Norem, prof.emeritus v/NTNU
Motorvegutbygging i et samfunns- og bærekraftsperspektiv
Aud Tennøy, forskningsleder ved TØI
Kl 19:00 – 19:30 Erfaringer fra motorveibygging landet rundt
Erfaringer med motorvegutbygging i Trondheim og Trøndelag
Idar Støwer, Besteforeldrenes klimaaksjon Trøndelag
Erfaringer med motorvegplaner for E6 forbi Lillehammer og med kryssing av Lågendeltaet naturreservat
Hilde Hoven, kommunestyrerepresentant i Lillehammer og medlem i Naturvernforbundet
(Pause kl. 19:30 – 19:45)
Kl 19:45 – Panelsamtaler og drøfting
Innledning ved Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet – forventninger om ny samferdselspolitikk og 0+ som nødvendige utredningsalternativ.
Panelsamtaler ledet av Pernille Hansen, nesteleder Naturvernforbundet og Morten Aas, koordinator i Forum for natur og friluftsliv Innlandet.
I panelet:
Aud Tennøy, forskningsleder Transportøkonomisk institutt (TØI)
Olav Skinnes, fylkesråd for samferdsel i Viken fylkeskommune
Erlend Helle (Ap), gruppeleder Nes kommune
Tom Roterud (Sp), gruppeleder Nes kommune