Lapland in winter, a tourist on a mrtosled.
FnfTrøndelagAktuelt › Lovlige og ulovlige skuterløyper til besvær

Lovlige og ulovlige skuterløyper til besvær

Foto: Pixabay

Siden regjeringen på tampen av 2015 endret motorferdselloven og gav kommunene hjemmel til å etablere skuterløyper for fornøyelseskjøring har Trønderske kommuner en etter en etablert slike løyper i varierende omfang.

Sist ut er Midtre Gauldal kommune, som har laget et forslag hvor man kan starte på Singsås og kjøre til kommunegrensa i Selbu rett øst for Ørtsjøen. FNF ga innspill til dette forslaget og påpekte at selv om utredningene som kom med forslaget var gode så bør man ta hensyn til blant annet viktige leve- og hekkeområder for lirype samt sårbare naturområder ved starten på Singsås som utredningene påpekte. Vi er også bekymret for den høye samlede belastningen som følger med en tilknytning til et større regionalt skuterløypenettverk. Midtre Gauldal har også lagt ut en tarm mot Holtålen, men foreløpig uten at det finnes en påkobling på andre siden.

Skuterløypene i Selbu er et annet kapittel. Der avgjorde nylig Statsforvalteren i Nordland en klagesak fra 2021 hvor blant annet vi og Statsforvalteren i Trøndelag hadde klaget på en rekke løyper som vi mente var vedtatt på bakgrunn av for dårlig utredning av konsekvenser for naturmangfold og friluftsliv. Kor fortalt stilles det krav til at man gjør feltkartlegginger av rovfugl annen spesielt sårbar natur før man vedtar en løypeetablering. Vedtaket i kommunestyret var heller ikke godt nok begrunnet. Statsforvalteren i Nordland opphevet en rekke løyper på bakgrunn av blant annet det vi klaget på pluss klager fra reindriftsnæringen. Ironisk (idiotisk!) nok har Selbu nå nylig vedtatt nye løypekilometer som springer ut fra de opphevede løypene på nøyaktig det samme sviktende grunnlaget til tross for konkrete formaninger om å avstå fra å vedta noe før ovennevnte klagesak var avgjort. Det stilles krav til at kommunene konsulterer andre interesser aktivt i planleggingen av løypene, men det gjøres sjelden. I Selbu virker det som om skuterklubben tegner streker på et kart ut i fra der de selv helst vil kjøre uten å ta hensyn til andre. De sistnevnte løypene, med opphevede løyper som utgangspunkt, er for eksempel planlagt å gå parallelt med og krysse skiløyper som brukes av tur- og hyttefolk i Strandbyggfjellet og på Selbuskogen. Den nye løypa er også påklaget og det er ikke veldig vanskelig å tenke seg til utfallet av den. Saker som dette er skrekkelige eksempel på slett håndverk og elendig forvaltning som bidrar til å heve konflikten når formålet bør være det motsatte.

Våre medlemmers innstendige bønn til kommunene er at de tar ned takten på løypeetableringene og vurderer konsekvensene av de allerede etablerte løypene i større grad før de tenker på å lage nye. Løypene burde i så fall tegnes etter gode kart (les: Grundige utredninger og vurderinger rundt konflikter med naturverdier, friluftslivsverdier og reindrift), og man må ikke «utrede» løyper rundt et ønske om å etablere konkrete strekninger koste hva det koste vil. Hvis konflikten er for stor bør ikke løypa etableres.