FnfOslo og AkershusOm ossInformasjonsstrategi

Informasjonsstrategi

Vedtatt på styremøte 8. oktober 2024.

Formål

Informasjonsstrategien definerer Forum for natur og friluftsliv (FNF) Oslo og Akershus sine mål for kommunikasjonsarbeidet i forumet. Dokumentet skal fungere som et overordnet verktøy for koordinatorene og styret i planleggingen, gjennomføringen og evalueringen av FNF Oslo og Akershus sitt kommunikasjons- og påvirkningsarbeid. For en mer detaljert beskrivelse av kommunikasjons- og påvirkningsarbeidet henvises det til Handlingsplanen. Et annet førende dokument er styringsdokumentet fra FNF Nasjonalt.

Kommunikasjonsmål

  • Skape engasjement ved å informere om saker på høring, arrangementer og nyheter relevante for natur og friluftsliv i regionen.
  • Bidra til å øke synligheten av tilsluttede organisasjoner og vårt arbeid.
  • Oppdatere tilsluttede organisasjoner og folkevalgte om arbeidet i FNF Oslo og Akershus.
  • Styrke kunnskapsgrunnlaget.

Målgrupper

  • Intern målgruppe: Natur- og friluftslivsorganisasjoner med deres medlemmer i regionen.
  • Eksterne målgrupper: Politikere, offentlig forvaltning og andre relevante aktører.

Kommunikasjonskanaler

Vi bruker i det daglige e-post, nettsider, nyhetsbrev, Høringsradaren og uttalelser som verktøy i kommunikasjonsarbeidet vårt. Arrangementene vi har gjennom året er en naturlig plass å informere om relevante og viktige saker – også her gjøres det en fortløpende vurdering.

Uttalelser

For å øke rekkevidden av uttalelsene våre kan uttalelser sendes direkte til relevante lokalpolitikere, og hovedbudskap formidles likeså til relevant media gjennom pressemeldinger der det er hensiktsmessig. Behovet for kommunikasjon gjennom sosiale og/eller redaksjonelle medier vurderes fra sak til sak, herunder også kronikker. På møter eller ved mediehenvendelser som ikke tas av organisasjonene, kan koordinator uttale seg ved å gjengi budskap fra høringsuttalelse eller annet standpunkt organisasjonene allerede har sluttet seg til i den aktuelle saken.

Sosiale medier

FNF Oslo og Akershus har kun en digital tilstedeværelse på Facebook. Det er ikke vurdert som relevant for vårt arbeid å delta på andre sosiale plattformer. Facebook brukes primært til deling av egne og andre nettinnlegg og promotering av arrangementer der dette vurderes hensiktsmessig.

Kronikker

For å fremme felles standpunkt, kan organisasjonene gi en felles skriftlig uttalelse i form av kronikk eller medieinnlegg på vegne av de organisasjoner som har gitt fullmakt til dette. Det skal komme klart fram hvilke organisasjoner dette er. Dersom organisasjonene mener at det er hensiktsmessig, kan tilknytningen til FNF-samarbeidet framkomme. Det er styreleder og koordinatorene som i samråd i første instans avgjør om det skal skrives en kronikk. Kronikken skal ha en intern høring før den sendes inn.

Last ned Informasjonsstrategi her