Mandag 26. april arrangerte FNF Oslo og FNF Akershus kurs i naturmangfoldloven med fokus på konsekvensutredninger. Se kursbeskrivelsen her.
I løpet av kurset fikk vi innblikk i dagens naturkrise, gjennomgang av naturmangfoldlovens hensikt, rolle og viktigste paragrafer. , spesielt loven kap. 2. Videre ble KU-forskriften gjennomgått og sett i sammenheng med naturmangfoldloven. Hver bolk ble etterfulgt av spørsmål og svar. Kursholder var Fredrik Vikse fra Sabima.
På grunn av korona-restriksjoner ble kurset holdt som webinar, og strømmingen ble fulgt av ca. 140 personer.
Gikk du glipp av kurset?
Presentasjon fra kurset og notat om naturmangfoldloven
Diverse lenker nevnt i webinaret
- Rapporten «Naturens tilstand» som viser at Norge ikke når ett eneste av de 20 naturmålene som verdens land satte for 2020.
- EVAPLAN: Evalueringen av hvordan plandelen i plan- og bygningsloven (PBL) fungerer som viser at kommunene ikke har bra nok ressurser for å ta vare på naturen på en god måte.
- Økologisk grunnkart: Database hvor du bl.a. kan se hvilke naturtyper og arter (f.eks. rødlistene) som finnes hvor.
- Multiconsults rapport: Evaluering av bruk av naturmangfoldloven som sier at kommunene faller igjennom på bruk av naturmangfoldlovens § 10 Samlet belastning.
- Kurs i databasen Artsobservasjoner
- Naturkampen: Et verktøy for å se kommunenes innsats på ti temaer som betyr mye for naturen. Kommunene rangeres etter poengsum.
- Om arealregnskap og arealnøytralitet
- Miljødirektoratets nye veileder om konsekvensutredning for klima og miljø
- Referanser fra NINA og prosjekt gjennom havforskningsinstiuttet om kunnskapsetterslepet for virkninger for sjøfugl og oppdrettsanlegg, føre-var kan være aktuelt.
- Multiconsults rapport: Evaluering av konsekvensutredninger etter kapittel 5 i forskrift om konsekvensutredninger som viser mange brudd på forskriften.
- Angående avgrensning av influenssone står det følgende i Statens vegvesen håndbok V712, s. 32: «Influensområdet er det samlede området der tiltaket kan medføre konsekvenser. …. Størrelsen på influensområdet vil variere fra fagtema til fagtema, og det må derfor gjøres en faglig vurdering for hvert tema.»